Portál EURACTIV Slovensko a občianske združenie Cyklokoalícia, v spolupráci so Združením samosprávnych krajov SK 8 a regionálnymi týždenníkmi MY, pozývajú všetkých študentov a mladých ľudí so záujmom o cyklodopravu, aby sa zapojili do 2. ročníka hackatonu zameraného na rozvoj cyklistickej dopravy.

Podujatie sa uskutoční 19.-20. mája 2022 online formou.


Hlavným cieľom tohto ročníka cyklohackatonu bude nájsť inovatívne riešenia, ktoré pomôžu rozvoju mestskej cyklomobility a prispeli tak k tomu, aby sa slovenské mestá stali inkluzívnejšími a atraktívnejšími pre cyklistov.

Účastníci by mali navrhovať riešenia na podporu rozvoja cyklomobility v mestách, ktoré môžu byť z oblasti plánovania cyklociest, zberu dát o mobilite a ich zmysluplného využitia, vzdelávania, behaviorálnych vied, tvorby dopravného značenia, bezpečnosti cyklodopravy, tvorby investičných stratégií, územného plánovania či integrovaných dopravných systémov.

Prosíme Vás o prezdieľanie tejto pozvánky medzi kolegov a študentov😊


-REGISTRÁCIA-


Kto sa môže zapojiť?

Hľadáme tímy študentov stredných a vysokých škôl bez ohľadu na študijný odbor. Každý tím musí mať minimálne troch a maximálne piatich členov. Účasť na hackatone je bezplatná.


Prečo by ste sa mali zapojiť?

Najlepšie tri tímy cyklohackatonu budú odmenené cenami v hodnote 3 000 EUR.

Súčasťou hackatonu bude úvodný webinár, na ktorom účastníkom experti priblížia hlavné výzvy mestskej cyklomobility, na ktoré by sa pri hľadaní riešení mali zamerať. Každý tím bude mať k dispozícii mentorov, ktorí tímom pomôžu ich nápady konzultovať.

Ceny, o ktoré budú tímy hrať, sú nasledovné:



Kedy?

19. a 20. mája 2022. Podujatie začína 19. mája o 9:00 a bude prebiehať online formou prostredníctvom programu Zoom.


Program hackatonu

Počas prvého dňa hackatonu budú môcť prihlásené tímy konzultovať svoje nápady s mentormi z oblasti inovácií, cyklodopravy, projektového manažmentu a samospráv. Nasledujúci deň tímy predstavia svoje riešenia odbornej porote, ktorá potom rozhodne o víťazoch druhého ročníka cyklohackatonu.


Popis výzvy

Táto výzva vyžaduje nájsť riešenia ako lepšie využiť kapacity dostupnej cyklistickej infraštruktúry, zvýšiť bezpečnosť cyklistov, lepšie prepojiť cyklodopravu s inými druhmi dopravy, na základe dostupných dát zlepšiť proces výberu typu cyklistickej infraštruktúry. Riešenia môžu tiež hľadať spôsoby, ako motivovať samosprávy k intenzívnejšej podpore cyklodopravy. Hlavnou úlohou je nájsť inovatívne riešenia problémov, ktoré dnes odrádzajú obyvateľov miest od cyklodopravy. Návrhy by tak mali prispieť k tomu, aby viac ľudí vymenilo menej ekologické dopravné prostriedky za bicykel. Riešenia by sa nemali sústrediť na rozvoj regionálnej cykloturistiky, ale výhradne na mobilitu v mestách.

Hľadanie inovatívnych riešení by pritom malo vychádzať z troch hlavných nástrojov:

Závažnosť (prioritizácia problému)
Efektivita (aký dopad dané riešenie môže mať)
Realizovateľnosť (možnosť riešenie uskutočniť v praxi)


Prínosom cyklistickej dopravy je jej ekologická šetrnosť, malá priestorová náročnosť, zlepšenie podmienok pre život obyvateľov, ako aj zlepšenie stavu životného prostredia. Z týchto dôvodov je potrebné rozširovať sieť cyklotrás a vytvárať podmienky, či už pre každodennú prepravu do zamestnania, školy a podobne, alebo mimo zastavaného územia za účelom rekreácie a turistiky.

Cyklistická doprava je v európskych metropolách obľúbeným a často využívaným dopravným prostriedkom. Kým v mnohých mestách cyklodoprava tvorí významný podiel na celkovej doprave (napríklad vo Viedni tvorí pešia a cyklistická doprava 30 percent), v Bratislave sa podľa odhadov pohybuje na úrovni jedného percenta. Problémom nevyužitého potenciálu cyklodopravy na Slovensku nie je nedostatok financií, ale ich neadresné a neefektívne využitie. Medzi najčastejšie chyby patrí nevhodne zvolený výber typu cyklistickej infraštruktúry, zlé plánovanie a trasovanie, chybné dopravné značenie, nedostatok dát o mobilite, ale aj ich nevhodné využitie, či nedostatočná osveta a komunikovanie výhody cyklodopravy. Zdrojov bude dostatok aj v nasledujúcich rokoch, keď Slovensko na rozvoj cyklomobility získa desiatky miliónov eur z nových eurofondov, ale aj Národného plánu obnovy a odolnosti. Hlavnou výzvou teda zostáva zvýšiť hodnotu za peniaze.


-REGISTRÁCIA-


PARTNERI PODUJATIA

Európska komisia
Cyklokoalícia
Združenie samosprávnych krajov SK 8
Regionálne noviny MY
Cyklistický obchod Isadore
Maxman Consultants
Denník SME
Skillmea [Learn2Code]
Antik SmartWay


V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..

 

Vážení priatelia,

aj tento rok si Vám dovoľujeme dať do pozornosti Fulbright Slovak Student Program, ktorý umožňuje 6 – 9-mesačný študijný alebo výskumný pobyt na hosťovskej inštitúcii v USA. Kandidáti musia mať ukončené magisterské/inžinierske vzdelanie, resp. byť študentami v doktorandskom štúdiu.

Podrobné kritériá, online prihášku ako aj detailné inštrukcie nájdete na našej webovej stránke: https://www.fulbright.sk/going-to-the-us-1.

Uzávierka podávania prihlášok na školský rok 2023 – 2024 je 30. júna 2022.

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať na nižšie uvedených kontaktných údajoch.

S úctou,

Zuzana Kopčanová
Program and Study Officer

EducationUSA Adviser

+421 911 046 123
www.fulbright.sk

Panenská 29, 811 03, Bratislava,
Slovak Republic 

   

 

Vážené kolegyne, vážení kolegovia

v spolupráci so Žilinskou univerzitou v Žiline organizuje občianske združenie EuroPolicy workshop venovaný téme udržateľnej dopravy. Workshop je určený pre študentov / študentky a mladých ľudí vo veku do 30 rokov. Podujatie sa uskutoční 4. mája 2022 online formou.

Cieľom workshopu je nájsť inovatívne riešenie pre podporu environmentálne udržateľnej dopravy v mestách, s využitím technologických inovácií (elektromobilita, vodíkové pohony), sociálnych inovácií (odklon od osobnej automobilovej dopravy k udržateľným alternatívam), organizačných inovácií (udržateľná doprava v mestskom plánovaní a rozvoji), aj inovatívnych podnikateľských modelov (car-sharingové schémy a pod.).

Projekty na podporu zelenej transformácie dopravy by mali znížiť celkové environmentálne vplyvy dopravy (najmä emisie skleníkových plynov, ale aj znečistenie pevnými časticami, hlukom a pod.), berúc do úvahy potreby užívateľov a finančnú udržateľnosť projektov.

-REGISTRÁCIA-

Kto sa môže zapojiť?

Hľadáme 3- až 4-členné tímy študentov. Účasť na workshope je bezplatná.

Prečo by ste sa mali zapojiť?

Najlepšie tímy môžu vyhrať hodnotné ceny a pozvánku na finálne podujatie v Bratislave. Členovia víťazného tímu budú odmenení predplatným na Curiosity Stream, poukážkami do kníhkupectva Martinus a vecnými cenami od Kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku. Súčasťou workshopu budú prednášky, na ktorých experti účastníkom priblížia hlavné výzvy v oblasti udržateľnej mestskej dopravy a tréningy zručností pri príprave projektov a ich prezentácií. Každý tím bude mať k dispozícii mentorov, ktorí s nimi budú nápady konzultovať.

Kedy?

  1. máj 2022 v čase 09:00 do 16:00

Program podujatia

9.00 – 9.10 | Otvorenie, predstavenie témy a mentorov

9.10 – 9.40 | Úvodné prednášky, predstavenie špecifických problémov

  • Ing. arch. Martin Jerguš, zástupca hlavného architekta mesta Košice [Zníženie hustoty súkromnej automobilovej dopravy v mestách]
  • Radoslav Mizera, spoluzakladateľ a viceprezident, SOLVED [Zelené inovácie v mobilite]

9.40 – 10.00 | Martin Veselý, CIVITTA [Design thinking]

10.00 – 10.15 | Priestor pre otázky, rozdelenie do Breakout Rooms

10.15 – 15.30 | Samostatná práca tímov, konzultácie s mentormi

15.30 – 16.00 | Prezentácie tímov

Popis výzvy

Hlavným cieľom projektov je zníženie celkových environmentálnych vplyvov dopravy v mestách (najmä emisie skleníkových plynov, ale aj znečistenie pevnými časticami, hlukom a pod.), berúc do úvahy potreby užívateľov a finančnú udržateľnosť projektov. Projekty sa môžu zamerať na:

– využitie technologických inovácií (alternatívne pohony, digitálne technológie a pod.) pre zelenšiu dopravu
– sociálne inovácie podporujúce udržateľnú dopravu v mestách (alternatívy v osobnej automobilovej doprave, zmena preferencií užívateľov a pod.)
– organizačné inovácie (zohľadňovanie udržateľnosti dopravy v mestskom plánovaní, zapojenie občanov do zelenej transformácie dopravy a pod.)
– inovatívne podnikateľské modely (car-sharing, mobilita ako služba a pod.)

Hľadanie inovatívnych riešení by pri tom mali vychádzať z troch hlavných princípov:

  • Závažnosť (prioritizácia problému)
  • Efektivita (ako veľmi pomôže dané riešenie)
  • Realizovateľnosť (možnosť riešenie uskutočniť)

Príklady inovatívnych projektov:

  • motivovanie majiteľov budov / investorov, aby súčasťou stavby / rekonštrukcie bola aj infraštruktúra pre udržateľnú dopravu, vrátane alternatív k osobným automobilom
  • úpravy existujúcej dopravnej infraštruktúry pre potreby udržateľnej mobility
  • zber a využitie existujúcich dát pre lepšiu organizáciu dopravy, dopravné plánovanie a pod., s dôrazom na udržateľnú dopravu
  • motivačné programy pre zamestnancov / obyvateľov pre uprednostňovanie udržateľnej dopravy
  • podnikateľské modely postavené na myšlienke dopravy ako služby (napr. zdieľané vlastníctvo)

Problémy, na ktoré výzva reaguje:

  • Osobná automobilová doprava je dôležitým emitentom skleníkových plynov – je jedným z mála sektorov, v ktorých emisie v absolútnom vyjadrení rastú. Dôležitá časť tejto dopravy pripadá na mestá, kde spôsobuje aj ďalšie environmentálne, ekonomické a zdravotné problémy: dopravné zápchy, rastúce náklady na budovanie infraštruktúry pre osobné autá, znečistenie hlukom a pevnými časticami, a pod.
  • Zelenú transformáciu dopravy často brzdí chýbajúca či nevhodná infraštruktúra. Jej prebudovanie si vyžiada náklady, pomôcť mu však môže dobré mestské plánovanie, či inovatívne prístupy k využívaniu existujúcej infraštruktúry.
  • V transformácii dopravy hrá dôležitú úlohu „veľká“ (národná, európska) politika. Mnoho vecí je však možné riešiť aj na komunálnej úrovni, od podpory budovania infraštruktúry, cez organizáciu dopravy, podporu verejnej dopravy a pod. Dôležitá je však koordinácia opatrení na rôznych úrovniach a vzájomné informovanie sa.
  • Zelená transformácia dopravy vyžaduje zmeny, ktoré zasahujú do bežného života obyvateľov, fungovania firiem a inštitúcií. Efektívne využitie dát môže znížiť náklady zmien aj neochotu zmeny prijímať. Nie vždy však dáta existujú a ak aj áno, problémom môže byť spôsob ich zberu a uchovávania, ktorý komplikuje využitie.
  • Osobná automobilová doprava je v mnohých prípadoch neekologická a ako spôsob mestskej dopravy neefektívna. Je však súčasťou „statusovej spotreby“. Ako je možné ľudí motivovať ku kultúrnej zmene?

-REGISTRÁCIA-

Ďakujem pekne a pozdravujem,

 

Adam Bajla | Production Team

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. | +421 904 352 538

FACEBOOK | TWITTER | INSTAGRAM

© 2024 Strojnícka fakulta. Všetky práva vyhradené.